B2B marketing gaat over het vervullen van de behoeften van andere bedrijven. Het is waarschijnlijk dat de meeste bedrijven afhankelijk zijn van de producten en diensten van andere bedrijven. Een kledingmerk, bijvoorbeeld, koopt grondstoffen van boerderijen en stoffen van chemische bedrijven. Fabrikanten van mobiele telefoons kopen onderdelen van andere bedrijven en betalen verzendbedrijven om het eindproduct te leveren. Deze relaties beginnen met het identificeren van de behoeften van B2B-klanten. Een bedrijf moet zijn boodschap afstemmen op deze specifieke behoeften om deze bedrijven aan te trekken. Wilt u meer leren over B2B-marketing? Lees dan deze blog!
Verschil tussen B2B en B2C
Differentiatie van kopers segmenten is het grootste verschil tussen B2B- en consumentenmarketing. Een groot bedrijf, bijvoorbeeld, zal een veel kleiner publiek hebben dan een kleiner bedrijf. Een business-to-business-markt zal dus een andere aanpak vereisen dan een consumentgerichte markt. Het is belangrijk te begrijpen hoe u uw doelpubliek effectief kunt bereiken. Het zal voor u ook gemakkelijker zijn om relaties te ontwikkelen met een business-to-business publiek.
Dit is een ander concept dan het B2C, wat normaal alleen kijkt naar de verkoop van producten aan klanten. B2B-marketeers moeten zich dus richten op het leveren van meer dan alleen een product dat te koop is. Om deze expertise te handhaven is er vaak ook een online marketing agency wat helpt bij het onderhouden van de relaties tussen bedrijven. Ze moeten kopers een gevoel van zekerheid geven en een relatie met hen opbouwen. In het geval van B2B-marketing betekent dit vaak een stap verder gaan om bestaande bedrijven te helpen. Het kan ook betekenen dat men het onverwachte doet en op zoek gaat naar manieren om de relatie te verbeteren. Het kost tijd en een hoge prioriteit aan luisteren en het begrijpen van de behoeften van de klant.
Persoonlijke band
Om een persoonlijke band op te bouwen met besluitvormers, moeten business-to-business marketers hun expertise en knowhow aantonen. Deze laatste groep beschikt over minder middelen dan consumenten, en het is belangrijk om vertrouwen op te bouwen bij besluitvormers. Bovendien moeten B2B-marketeers geduldig zijn en de uiteenlopende behoeften van deze besluitvormers begrijpen. Zij moeten in staat zijn hun angsten te overwinnen en hen gerust te stellen over de voordelen die het bedrijf zal behalen.
In tegenstelling tot consument gerichte marketing, heeft een business-to-business markt een kleinere doelgroep. Een consumentgerichte markt heeft tienduizenden potentiële klanten, terwijl een klein bedrijf tienduizenden klanten zal hebben. Bovendien zal een kleinzakelijke markt veel gemakkelijker te segmenteren zijn. Een business-to-business-markt is over het algemeen duurder dan een consumentgerichte markt, maar het zal merkmeerwaarde creëren.
Verschil in markt
Een business-to-business-markt is veel groter dan de consumentenmarkt. Zo is het mogelijk dat een kleine restauranthouder niet voldoende kennis heeft over de beste manier om een kapot HVAC-systeem te repareren. Daarom zullen zij op zoek gaan naar HVAC-bedrijven. Deze bedrijven kunnen dan deze leads vastleggen en marketingcampagnes opzetten die gericht zijn op deze kleine bedrijven. En een groot-bedrijf kan gebruik maken van deze zelfde strategieën om te verkopen aan een consumentenmarkt. Deze vorm van marketing wordt B2B genoemd.
Bij B2B-marketing verkopen bedrijven aan bedrijven en consumenten. Beide soorten industrieën gebruiken producten en diensten van andere bedrijven. Autofabricage vereist bijvoorbeeld de producten en diensten van tientallen andere bedrijven. Naast de consumentenmarkt maken bedrijven ook gebruik van de producten en onderdelen van andere bedrijven. Met andere woorden, een onderneming kan niet bestaan zonder de steun van andere ondernemingen. Om haar winstgevendheid te vergroten, moet een bedrijf een sterke relatie met andere bedrijven ontwikkelen.